humanimal.cz    

 
       
       
Úvod
Novinky

Knihy
Důležité odkazy
Naše texty
Články
Konference
Kontakt
Návštěvní kniha

Home | Naše texty | Pohled na utrpení zvířat: vizuální kultura zachycující krutost ke zvířatům (Trachtmanová)

Pohled na utrpení zvířat: vizuální kultura zachycující krutost ke zvířatům

 
Petra Trachtmanová

Bakalářská práce na FHS, UK v Praze

 

Text ve formátu PDF zde

 

Abstrakt
Vizuální kultura má v moderní době stěžejní roli ve vytváření postojů společnosti. V jejích zobrazeních se skrývají hluboko ukryté přesvědčení o významu zvířat a jeho utrpení. Obrazy prezentují zvíře jako triviální prostředek pro znázornění vlastních hodnot člověka, jeho potřeb a emocí a tak činí i v případě obrazů zvířat trpících. Jaké prostředky užívá vizuální popkultura k udržení tématu utrpení zvířat mimo myšlenkové pole člověka se snaží zdokumentovat tato bakalářská práce. Stejně tak hledá možnosti změn antropocentrických postojů společnosti právě prostřednictvím nových zobrazení. Nalézá vizuální strategie, jež snad mohou vytrhnout zvíře z postavení efemérního objektu, kulturně i existenciálně odlišného od nás a tak nehodného morálního ohledu. Tato snaha o nový pohled na zvíře je již dnes společná jak aktivistům organizací pro ochranu zvířat, postmoderním umělcům, tak i oboru human - animal studies.
 

 

 

Obsah

 

 

 

 

Poděkování ........................................................................................2

 

Prohlášení ..........................................................................................3

 

Abstrakt ..............................................................................................4

 

Klíčová slova ......................................................................................5

 

1. Úvod ...............................................................................................7

 

2. Utrpe zvířat ................................................................................10

 

3. Historie vystavová a zobrazování trpících zvířat .......................16

 

4. Formy současného vystavování a zobrazování utrpení zvířat

4.1 Politika zvířecího zobrazování záznamy utrpení jako součást

 přesvědčovacích taktik politiky ochrany zvířat...................................... 22

4.1.1 Zábrany empatické intersubjektivity ..................................................23

 

4.2 Popkulturní zobrazení utrpení zvířat ................................................ 26

 

4.2.1 Zprosedkovaný obraz utrpení zvířat ................................................28

 

4.2.1.1.Masmédia trivializace a objektivizace zvířat.....................................29

 

4.2.1.2. Reklam snímky..................................................................................31

 

4.2.1.3. Naturalizace utrpení.............................................................................33

 

4.2.2. Vystavení živých zvířat.......................................................................34

 

4.2.2.1 ZOO Zvíře jako zážitek......................................................................34

 

5. Postmoder změna pohledu na zvíře,

    konceptuální zviditelnění zvířete……………………………………36

 

6. Síla vizuální reprezentace utrpení................................................47

 

7. Závěr ............................................................................................49

 

8. Seznam použité literatury.............................................................51

 

9. Seznam íloh ..............................................................................55


 

1. Úvod

 

 

 

Tématem mé bakalářské práce je vizlní zobrazení zvířat, konkrétně zobrazení (a vystavení živých) zvířat, jež trpí sledkem činnosti, kterou jim zsobil člověk.

 

Prvotní  motivací  k volbě  tématu  práce  mi  byl  osobní  zájem  o  problematiku životních podmínek hospořských a laboratorních zvířat, užívaných hospořským a farmaceutickým pmyslem jako zdroje. Zajímaly mě zsoby, jakými legitimujeme náš utilitaristický  přístup  k nim,  následky,  které  to  na  ně  má  a  možnost  změny  již  tak neutěšených podmínek jejich života. Zajímaly mě prostředky a nástroje, kterými ti, jež se o tuto změnu pokoušejí, užívají. Zájem mě dovedl ke studiu Human animal studies multidisciplirního oboru, jehož představite zkouma vztah člověka ke zvířeti a mnozí z nich cpou svou akademickou činnost jako možnost dodání relevantních argumenaktivistům,  usilujícím  o  změnu  postavení  zvířat.  Ti  mi  byli  teoretickou  oporou v bakalářské práci.

Dnešní aktivita na poli politiky ochrany zvířat ve veřejm prostoru se odehrává především ve formě kampaní, ve kterých aktivisté využíva obrazy či záznamy životních podmínek zvířat a pomonich apeluna morální vnímání veřejnosti. Tyto obrazy spolu s dominantním popkulturním zobrazením či vystavením trpících zvířat jsou předmětem mého zkoumání. Ja znam v sobě nesou a nesly v historii a ja je jejich postavení  ve  veřejm  vizlním  prostoru,  v ikonosféře  současné  vizlní  kultury obec Ja vypadá   specifická   forma   vizlníh setkání   s   tako zvířetem v současné veřejné či mediální sféře a z jakéhovodu společnost, která se obecně tak ráda zvířaty obklopuje a prohlašuje, že má zvířata ráda, není těmito vizlními zobrazeními zasažena natolik, aby utrpení zabránila.  Proč i přes znalost neutěšených životních  podmínek  zejména  hospodářských  a  laboratorních  zvířat,  seriozní  zájem věd i aktivit sociálních hnutí, zůstává postavení zvířat stejné?

Důvodů je nepochybně mnoho, mě v práci zajímá, jakou roli v tom hraje zsob, jakým jsou trpí zvířata prezentována, jakou roli v tom má   současná vizlní praxe.


 

V práci se pokusím ukázat, že v obrazovém stylu dominantního prezentování, v rétorice popkulturních obrazů (tj. ve zsobu, jak zobrazování podněcuje určité významy), existu vizlní bariéry, odrážející současná myšlenková přesvědčení,  jež znesnadňují či znemožňu jejich etický dopad a napomáha k udržení zvířat v jejich současném postavení.

V práci předstam možnosti noch vizlních podob trpících zvířat, jež se tomuto omezení snaží zabránit.

Pro dešifrování obrazů využiji metody vizlní sociologie. Ta vizlní obraz chápe jako vizlní fakt, tj. vizlní představu a vizlní projev sociálního života, zhmotnou představu myšlení společnosti a  vnímání světa, jež slouží jako prostředek komunikace myšlenkoch obsahů. (Sztompka, 2007, 89)

Význam obrazů je vždy mnohovrstevný, otevřený, nekončící, ovlivněný společenskými  normami  a  hodnotami,  daný  postojem  a  životní  filosofií,  zájmy, nadějemi, touhami a obavami účastní vizlní komunikace, tj. autora obrazu a příjemce - diváka, jež se na něj dívá, a samotho obsahu obrazu. Mě bude jednak zajímat kolektivní tvůrce obrazů kolektivní vědění, širší kulturní diskurz, mentalita doby, tak i divák a jeho možnosti pohledu a vnímání obrazu. Tato jeho tzv. praxe dívání se (Sturken,  Cartwright  2001,  1,  10)  je  determinována  sociálním,  kulturním  a konkrétním fyzickým kontextem. Konečně mě bude zajímat vlastní podoba viděného zvířete a znamy, které tato určitá podoba přiší – tělo zvířete je samo o sobě bohatým zdrojem kulturních znamů a činitelem komunikačního procesu.

Pro  práci  využiji  jako  podklad  již  stávají rozbory  ve  vybraných  teoretických pracích. Za pra uvádím nezbytnou obrazovou přílohu.

 

Pro práci jsem využila teoretické práce desítky autorů. Histor zobrazení zvířat mě provedla L.Kalof a M. Thompson filosofickou problematikou utrpení zvířat E. Aaltola, sociologickým a etickým základem utrpení obecně I.Wilkinson a J.Mayerfeld, problematikou diváctví, pohledu - bezprostředního i umělecky a mediálzprostředkovaného - na utrpení druhých S. Sontag a L. Chouliaraki. Při studiu současné vizlní  kultury  zvířat  v umění  a  popkulte  jsem  se  opřela  o  S.  Bakera  a  N. Thompsona. Současná vizlní kultura je, jak ří S. Baker, posed zvířaty (Animal Studies Group, 2006, 70), jejich obrazy je možné najít volně na internetu i ve veřejném prostoru samotném. Umělci jako je Sue Coe, Britta Jaschinski, Angela Singer, mi při konfrontaci   s současným dominantní zsobe zobrazení   pomohly   uvi a pochopit stávající možnosti pro změnu zobrazování.

 

 

Budu vycházet ze základních tezí S. Bakera (Baker, 2001, XVII) a J. Burta (Animal Studies Group, 2006, 138), kteří říkají, že zsoby, jakými zvířata vidíme a jakými je vizlně prezentujeme, nejenže odráží naše přesvědčení o zvířatech, ale jsou i základem toho, jak se k nim sledně chováme. Vizlní snímky spoluvytváře realitu, proto realitu můžeme pochopit právě prostřednictm  reprezentací.

 

 

Síla vizlních reprezenta zvířat je dnes o to silí, že západní společnost je výrazně   vizlní její charakteristický ryse je   dominance   –   vytváření   a 

konzumace obrazu. (Sontagová, 2002, 137) Spíše než s živým zvířetem se moderzápadní člověk setkává s nepřeberným množstvím vizlních reprezenta zvířat, které jsou  rozporuplné stejně, jako jsou rozporuplné samotné vztahy člověka ke zřatům.

Obrovská část lidského života je spojena s exploata zvířat. Naše společnost je postavena na silí vůči zvířatům, agrese vůči nim je strukturálním rysem většiny lidsko zvířecích vztahů v průmyslových zemích.1  (Animal Studies Group, 2006, 3) Obrazy trpících zvířat by tedy měly vzhledem k tomuto měřítku být součástí vizlvýbavy kulturních zobrazení zvířat. Je tomu tak?

Ještě před tím, než se na otázku pokusím odpovědět, je potřeba prozkoumat otázkou jinou, elementárí: Co utrpení je a jsou ho zřata schopna?. A jsme my, li, ho vůbec schopni poznat, uvit?

  

  

 

 

 

1  Téměř všechny oblasti lidského života jsou v určitém bodě spojeny se zabíjením zvířete či jsou na nich přímo závislé. Intenzita zabíjení zvířat je v západní kultuře enormní. Zvířata lovíme při sportu či v rámci toho, abychom udrželi kontrolu nad tzv. divokou přírodou, hubíme je jako soást ochrany proti šdcům, zabíjíme na jatch, provádíme vivisekci při vědecch experimentech, obětujeme pro náboženské účely, zabíjíme i v domácím prostředí. Velká většina tzv. domestikovaných zvířat vůbec vděčí  za svou existenci skutečnosti, že budou zabita. (Animal Studies Group, 2006, 11)


 

2. Utrpení zvířat

 

 

Utrpení je stav, který byl dlouhou dobu přizván jen člověku, přestože na existenci bolesti  zvířat  pravidelně  v historii  upozorňovali  jak  filosofové,  teologové,  tak  vědci. Dodnes je existence a relevance utrpení zvířat tématem vášnivých akademických i laických debat.

Náročnost rozřešení otázky po utrpení odráží samotná obtížnost vymezení zážitku utrpení a jeho sdělitelnosti (a to nejen zvířecího, ale i lidského). Sociologický úvod do problematiky utrpení přinesl Iain Wilkinson, jeho filosofickou podstatou se zabývala v historii zejména Hana Arendtová a otázku morální relevance utrpení samotných zvířat přinesla ve své nejnovější knize Animal Suffering: Philosophy and Cultury Elisa Aaltola.

Problém, jak zachytit podstatu utrpení, je zaíčiněný již jeho subjektivní povahou. Jako subjektivně prožívaný stav je vždy určitým zsobem objektivně nezachytitelný a ta nepřenositelný, neslitelný, lidmi, jež trpí, nepopsatelný. Hrůza, která se s ním spojuje, nemá podle Wilkinsona adekvátní jazykovou oporu, jež by ji byla schopna vyjádřit.  Wilkinson mluví o nesdíletelnosti“ utrpení sledkem absence patřného zsobu externalizace obsahů zkušenosti bolesti“ (Wilkinson, 2005, 16).

Když   analyzuje   utrpení   obětí   holokaustu   Arendtová přiczí   s kritikou analytického jazyka západní vědy, který není schopen přiměřeně utrpení zachytit a přetváří jej do instrumentálního  pojmu. Jazyk neumí vysvětlit, co se je při utrpení a neutralizuje  s  tohoto  prožitku.  Expertní  žargon  a  byrokratická  mluva  utrpení trivializuje, mění oběti na neškodná čísla, destruní techniky na technické procedury a tím  vede  k jeho  přehžení  (Arendtová,  1955).  V případě  zvířat  užívá  průmyslová hantýrka termíny např. poražení zvířete. Tato nepopsatelnost necvá druhé mimo možnost  sdílet  bolest  trpícího  a  usnadňuje  si  ji  nevšímat.  V případě  zvířat  je  tato naprostá  neschopnost  verlního  sdílení  z vodu  neexistence  společného  jazyka vodem k tomu, že není možno objektivně utrpení zvířat verifikovat.


 

Definice  utrpení,  kterou  uvádí  Wilkinson,  zní:    Utrpení  je  tělesné  prožívání fyzického i mentálního strádání, zahrnují pocity bolesti, deprese, úzkosti, nudy, ovlivňující celou bytost natolik, že vytlačuje zájem o ostatní obvykle ležité potřeby jedince.  Bolest  se  definuje  jako  padně  nepříjemný,  subjektivně  pociťovaný  a prožívaný fyzický pocit. (Wilkinson, 2005, 21- 22)

Otázku, zda jsou zvířata schopna cítit bolest a trpět, řešila západní věda dlouho pomo pomo pojmů vědomí sebe tj. schopnosti mít vědomí mysli (Aaltola, 2012,

11). Tato schopnost umožňuje konceptualizovat sebe a druhé jako prožívající bytosti pomocí výrokového jazyka. Absence výrokového jazyka, potažmo racionality, byla dlouho vodem vyloučením zřat ze sféry možho prožívání bolesti. Protože zvířata nema schopnost vytvořit koncept sebe sama a své zkušenosti bolesti v termínech výrokového jazyka, pak, dle tohoto názoru, bolest subjektivně neprožívají. Tento skeptický argument, jenž má hlubo historické kořeny u René Descarta, odsuzuje zvířata do vlastnímechanických, nevědomých tělesných citů, podobných tělesnému reflexu a jejich nářek i utrpení do zvuku nefungujícího stroje.

Dle tzv. teorie prvního řádu (Aaltola, 2012, 17) jsou však vědomí sebe sama a výroko jazy potřeb je k vyšší formá bolesti   (např.   k   regulaci   bolesti introspektivní anazou pocitů). Základní schopnost pociťovat bolest nepotřebuje nic z toho, jen schopnost mysli být si vědoma pocitu bolesti, a to zvířata splňují. Zvířata cítí, ma schopnost vnímat, vlastní základní vědomí, v rámci hož si jejich mozek vytváří neverlní vysvětlení toho, jak je jejich organismus ovlivn okolím. To jim pomáhá vybírat sledné vhodné chování. Tato schopnost zahrnuje i afektivní stav, zažívaný jako pozitivní či negativní (tj. i bolest). (Aaltola, 2012, 10 - 25)

Existence bolesti u zřat se dnes již obecně přijímá. Naproti tomu utrpení zvířat je stále  tématem polemik. Skeptický, tzv. mechanomorfní přístu(Aaltola, 2012, 252) s kořeny  v  racionalistickém  dědictví  moderní  západní  filosofie,  v  descartovském přesvědčení o zvířeti jako chovajícím se těle (Aaltola, 2012, 56), odmí utrpení zvířat právě proto, že ho není možné doložit nevyvratitelným objektivním empirickým výzkumem.  Tento  postoj  si  všímá  jen  vího  chování  zvířat,  odmí relevanci výpovědí o vnitřních stavech zvířat včetně jejich utrpení a argumentům o fyziologických či  behaviorálních  siglech  manifestujících  utrpení  není  přístupný.  Zvíře  je  pro představitele tohoto proudu biologickým mechanismem s omezenými kognitivními schopnostmi a otázka existence jeho mysli je pro ně bezpředmět. Tento zorový proud je často propojen s antropocentrismem, s přesvědčením o nadřazenosti hodnoty člověka nad zvířetem. Toto přesvědčení má, jak pozji uvidíme, razný vliv na charakter vizlní kultury.

Na  opačném  lu  názorového  spektra  je  fenomenologický  empatický  přístup, jehož zastánkyní je právě i Elisa Aaltola. Tento přístup vidí možnost, jak zachytit utrpení zvířete ne pomo teorických konstruktů, objektivních zkumů, ale prostřednictm subjektivní zkušeností se zvířetem. Tento názoroproud vyc z  fenomenologické filosofie Witgensteina, Merleau Pontyho, Heideggera a Husserla, kteří vyzdvihují skutečnost, že člověk je především a primárně bytostí ve světě (Husserl, 2001, 231), která pozvá svět svými bezprostředními zkušenostmi. Na každodenní zřejmé úrovni se potkáváme s druhými bytostmi, vnímáme je jako těla propojená s myslí, intuitivně se k nim vztahujeme jako k osobám, kterými jsme i my a prožíváme pocit sounáležitosti. Prožívaná každodenní realita s dostatečně ujišťuje o existenci jejich kognitivních schopností, mysli. Vzájemným působením (intuicí, vytvářením předpokladů, domněnek), sledováním vědomí u druhých, vidíme i jejich utrpení a učíme se, co utrpení vůbec je.

Dru jsou ti, kdo spoluvytvářejí naše pochopení toho, co je utrpení.  Subjektivně prožíváme a cpeme utrpení své a tím, jak sledujeme ostatní a jejich utrpení, vidíme naši vzájemnou podobnost a vytváříme si obecný koncept utrpení. (Aaltola, 2012, 62-67)

 

Pochopení bolesti druhých se tedy rodí před analytickými kazy, z každodenní interakce a vztahování se k  druhým. K tomu nepotřebujeme jazyk. Těmito druhými tedy mohou být i zvířata. Pohledem na ně je rozpozváme jako neoddělitelnou mysl a tělo, jež vnímají, tudíž mohou i trpět.

V souvislosti s touto schopností mluví R. Malamud o tzv. biotické komunitě, které jsme  jak  my,  tak  zřata,  součástí.  V rámci  této  komunity  sdíme  určité  primársomatické nastavení, fyzické spojení, tzv. symfýzu (corporal symphysis), (Malamud, 2011, 150), citlivost, která nás uschopňuje prožívat, sdílet živé mezidruhové spojení během bezprostředního tělesného setkání. Tato schopnost je i základem pochopení utrpení  druhých  nikolilidských  bytostí,  zvířat.  Přímo  se  vcítit  do  utrpení  druhého prostřednictm zrako zkušenosti a interakce s druhými je tedy bezpečnou možností jak uvit, pochopit utrpení druhého. Tato zkušenost je intuitivní, neobjektivní, často antropomorfní možností, tuto jeneobjektivnost je však možno korigovat pozími zpřesněnými kazy chování objektivní biologie. (Aaltola, 2012) Antropomorfismus má pro pochopení zvířete svou nezastupitelnou roli a vizlní kultura, o které budu mluvit v daích kapitolách, jej hojně využívá.

Zvířata často manifestubolest zsoby, které člověk špatně rozpoz. Symptomy bolesti jsou druhově specifické, pro každé zvíře jedineč. Skutečnost, že jsme si se zvířaty podobní, nám však pomáhá. Sdílíme fyziologické a behaviorálfaktory, které nám k rozpozvání utrpení slouží jako orientační body (fyziologické rysy související s nervovou soustavou, kognitivní schopnosti, doprovázející bolest a utrpení, podobné základní emocionální stavy, intencionalitu).2 (Aaltola, 2012, 68)

 

Kognitivní etologové se neshoduna tom, která zvířata mají schopnost vnímat bolest a utrpení, shoda však panuje v tom, že mezi ně patří všichni obratlovci, tj. zvířata, o které se v případě této práce jed. Fyzic a mentální zmky utrpení jsou zjevné: hospodářská zvířata jsou zraněná, deformovaná ochromením, atrofasvalů, zatížením orgánů, osteroporózou kostí a klou, nemocná infekcemi, kožními problémy. Laboratorní zvířata mamechanicky i chemicky poškozená těla, poškozený mozek. Zvířata jsou fyzicky vyčerpaná či letargická, manifestu klinické zmky frustrace, deprese, apatie, jejich sociální chování nese zmky abnormálních forem. (Malamud,

2011, 71 77)

 

 

 

Malamud mluví o primární tělesné citlivosti na utrpení druhého. Aaltola naproti tomu mluví o empatické mezidruhové intersubjektivitě.“ (Aaltola, 20012, 179). Proto, aby mohlo dojít hem setkání s trpícím druhým k pochopení utrpení, mu být člověk tzv. intersubjektivně otevřen, tj. mít předem ednačtenou (pre–relective) (Aaltola, 2012,

182) zmíněnou zkušenost druhého jako těles, jemu podobné bytosti,   individuality s myslí, prožíváním, vlastním pohledem na realitu, úmysly a sociálními schopnostmi na

 

 estože struktury, na kterých je prožívání lidí i zvířat postavené, mohou být rozdílné, obsahy, kte jsou  na těchto strukturách založené, mohou být podobné Senzorická fyziologie že být rozdílná, ale zkušenosti z ní vyplývající mohou být srovnatelné. Pocity strachu či utrpení jsou analogické u všech druhů (Aaltola, 2012, 68).

 

s sobit. Díky tomuto předjazykovému prvotnímu vědomí se vztahujeme k sonavzájem, jsme schopni souznít“ s druhými při vizlním kontaktu a při pohledu na fyzickou manifestaci jejich utrpení jsme schopni pochopit jejich zkušenost, přemostit propast mezi mi a t možnost vzniknout intersubjektivní etice, probudit  soucit 3  a empatii4.

Intersubjektivita je schopností, vědomým otevřením, ochotou být takto nastaven, souznít. Pojato filosofickoetickými termíny M. Bubera (Buber, 2005), je intersubjektivita tím, k čemu doc, kd člověk překročí svůj vztah ke druhým v podobě Já-Ono, kde Ono je objekt, cosi v tře osobě singuláru, nepodstatné předmětné Ono, co zakouším, pozvám, co mohu užít pro své účely. je k tomuto Ono v nadřazené pozici, ovládá jej. Když člověk tento životní postoj překročí a vstoupí do vztahu Ty, kde Ty je partner v druhé oso, který na mě hledí a jeho tvář mě zavazuje, kde Ty není možné přehlíže  ovládat,   kd Ty  je   prožívající   bytostí jež   mě   oslovuje zavazuje k zodpovědnosti a odpom. Jen tehdy, kd se zvíře změní pro s v buberovské Ty,    živý,  přítomný  protěek,  můžeme  v našem  setkání  a  vztahu  zahlédnout  jeho utrpení.

Aaltola  dodává:  Intersubjektivita  je  mezistavem,  ve  kterém  dvě  nezávislá, oddělená individua a Ty souzní a vytvářejí My, prapůvodní vzájemnost, nový, propojený, nepopsatelný zsob bytí. (Aaltola, 2012, 181) Tak se tento nový vztah podobá procesu tzv. stávání se zvířetem (Fitzgerald, Kalof, 2007, 37 51), teoretickému  konceptu  Gillese  Deleuzeho  a  Felixe  Guattariho,  při  ktem  člověk vědomě vplouvá do  zvířecího světa. (O tomto procesu ce v příštích kapitolách.) Slovy jiného filosofa, Francouze J. Derridy: fixní kategorie člověk“ a zvíře se  v určitém

momentu šílenství“ mohou při pohledu na zvíře zrušit a člověk se může rlji otevřít pochopení živočišnosti. (Derrida, 2004)

Bezprostřední vizlní setkání s fyzickou manifesta utrpení je tedy přímou linkou k tomu, aby člověk mohl uznat druhé jako bytosti, jež ma schopnost prožívat a trt, tj. bytosti hodné morálního ohledu.

 

3 Soucit je emocionální kaza“, mé vlastní utrpení skrze utrpení druho (Aaltola, 2012, 156)

 Empatie  jschopnospochopit  zkušenosprožívání  druhéhojehperspektivu,    ztotožnit  se  s jeho  vniním zažíváním bez toho, aby jej člověk současně zažíval. (Aaltola, 2012, 164) Empatie je  základem intersubjektivzkušenosti. Její nedostatek vede k nedostatku morálního vědomí a vztahování se k druhým jako k objektům.


 

Jestliže se shodneme na tom, že utrpení je morálně problematický stav, že jefenoménem  stojícím  proti  všemu,  co  vnímáme  jako  normální  a  nutnou  součást univerza (Wilkinson, 2005, 67), potom by pohled na utrpení měl vést k morálnímu dilematu ohledně toho, jak se ke zvířatům chováme a ke změně přístupu k nim. Prk tomu nedochá? Existuje jistě mnoho jiných důvodů, mě zajímá to, jakou roli hraje samotná povaha našeho vizlního setkání s trpícím zvířetem.

Jak bylo řečeno, intersubjektivní naladění je ochotou, připraveností být otevřený vůči druhému, nechat se jim ovlivnit, zahlédnout jeho potřeby. Budu zkoumat, japřekážky v současných majoritních formách zobrazení a vystavení utrpení  existu a jak tyto překážky, odrážející kulturní obranné mechanismy, znesnadňují či znemožnumožnost tohoto mezidruhového intersubjektivního naladění.

Nejprve však v krátkosti popíšu, jak vypadaly jiny zobrazení a vystavení trpících zvířat. Historická zobrazení jsou totiž základem pro dnešní dominantní formy zobrazování a dodnes je v mnohém ovlivňují.

J.Burt tvrdí, že zsoby, jakými vystavujeme a zobrazujeme zvířata, stanovuhranice akceptovaného chování vůči nim. (Fitzgerald, Kalof, 2007, 292) Uvidíme, jak se toto pravidlo uplatňovalo v historii.


 

3. Historie vystavování a zobrazování trpících zvířat

 

 

 

 

 Člověk se zvířaty obklopoval od počátkujin. Pohled na zvíře byl vždy žádaný, množství a variační šíře zobrazení zvířat v jich kultury a umění byla vždy obrovská. Stejně tak je tomu i v případech zobrazování a vystavování trpících zvířat.

Zsoby, jak se trpí zvířata prezentovala, se v jich měnily tak, jak se měnily kulturní a sociální podmínky, ve kterých zvířata spolu s lidmi žila. Zvířecí podoby vždy odrážely myšlení a emoce své doby, vztah člověka ke zvířeti a k sobě samému a schopnost a ochotu se utrpením zabývat.

Od počátku jin lidé zvířata  využívali k pochopení vlastní identity, definovali sebe právě  tím,  čím  se  odlišovali  od  zvířat.  Člověk  užíval  zvíře  k orientaci  ve  světě, k mapování a přemýšlení o svě (Kalof, Fitzgerald, 2007, 250). Zvíře bylo vždy cosi od člověka odlišného, bylo to druhé, co jej přesahuje, neustále mu uniká a vůči čemu je nutno se vymezit. Tato podoba esenciálně odlišného měla podobu původně totemického, pozji deického Zřete. Tato uctívaná a i člověkem využívaná jinakost dala vzniknout prvnímu myšlenkovému existenciálnímu dualismu. Diverzitu zvířecí zvíře pak člověk začal užívat pro podporu vlastních konceptů sociální diferenciace. Postoj vůči zvířatům se stal projekcí vztahu k druhým lidem. Některá zřata člověk užil pro zobrazení členů vlastní společnosti, s kterými se ztotožnil, jiná byla symbolem nepřátel. Kontrast mezi člověkem a zvířetem sloužil jako analogie pro vztah k těm, které společnost chápala jako outsidery. Vzniklá birní opozice se tak využila pro antropocentrické zzornění mocenského vztahu inkluze a exkluze.

 

Již v počátku vládlo západnímu myšlení přesvědčení, že člověk je ve svě tím, kdo má právo určovat podmínky života zvířat a rozhodovat o tom, jakým zsobem je chce vit. Tento antropocentrismus vyczel z křesťanské ry v absolutní nadvládu člověka nad světem írody5, která vyšla z aristotelského předkřesťanského konceptu scala naturae, přesvědčení o existenci hierarchického žebříčku bytostí, od minerálů, přes rostliny, zvířata až   po ženu a nad ní muže na vrcholu. Každý článek tohoto řetězce byl esenciálně odlišný od druho, měl sloužit vždy tomu nad ním a jejich smíšení  bylo  neospravedlnitel.  Tento  žebříček  se  odrazil  v mnoha  dualistických zobrazeních zvířat, kde je zře ztvárněno ve vizlní dvojici s  člověkem v roli objektu vůči nadřazenému subjektu svobodného člověka. (Thompson, 2005, 19)

Již  od  počátku  zobrazování  trpících  zvířat  (nejstarší  nalezené  zobrazení  je z Mezopotamie kolem 3500 př.n.l.) je na obrazech zjevné antropocentrické přesvědčeo nadřazené identitě člověka a esenciálním rozdílu mezi ním a inferiorním zvířetem. V loveckých a bojových scénách Egypta, Kréty, Mykén, Sparty zvířata trpí a umírarukou silho člověka, vítěze. Obrazy jsou symbolem tězst civilizace, kultury nad krvelačním necivilizovaným nepřítelem, zrádnou divočinou. Tato dualita vystrašených a obětovaných zvířat, scény krvavých jatek, zvířata táhnou svá zraněná těla přes bitevní pole a stoicky klidného  člověka na druhé straně, slouží pro vyjádření širších mocensko

sociálních vztahů. Jasně oddělené dvojice vyrovnaného a mocného lovce a zvířete ve smrtelné  křeči  symbolizují  neprůchodnou  hranici  mezi  oběma  identitami  a  morálně méně hodnotnou identitu zvířete. (Kalof, 2007, 13-24) Zřata v roli nepřítele je nutporazit, jeho utrpení je žádané. Samotné zvíře, možnost, že by divák zahlédl morální problematičnost utrpení, se touto jeho ro překrývá.

I  římské  populární  živé  obrazy   představení  veřejně  raných  a  v arénách zabíjených zvířat (a jejich umělecká zobrazení) ztvárňovaly tuto nadřazenost kultury nad nepřátelskou agresivní přírodou. Veřejně zabíjená exotická zvířata měla ukázat nadvládu nad čímsi zvláštním, jimečným a nebezpečným. Římský panovník tím nejen předváděl své bohatství, ale ta symbolicky legitimizoval zabíjení méně mocných.

 

 

5 Podle Genesis nám zvířata po právu náleží. (Genesis 1:26) Genesis k tomuto tématu také nabízí dva příběhy stvoření, které rozdílnými způsoby zrazňují ležitost a jimečnost lidských bytostí. V prvním Bůh vytváří kosmos dle jasného schématu: nejdříve neživou přírodu, zemi, vody, nebe, následně rostliny, ryby, zvířata a koí rem lidských bytostí, vytvořených po vzoru Boha. Lidé dostávají do vínku vládu nad celou zvířecí říší. V druhém příhu vytváří Bůh z půdy lidskou bytost, potom rostliny, zahradou nechá proudit řeky. Člověka vsadí do zahrady, aby ji ošetřoval. Protože není dobré, aby byl sám, dá mu Bůh zvíře, aby je pojmenoval a chápal jako svého druha. Když člověk nenajde vhodného partnera mezi zvířaty, Bůh stvoří z člověka ženu. Clověk má tak právo zvíře pojmenovávat, tedy definovat a vyobrazovat dle svého. (Thompson, 2005, 19)


 

Vylení zvířete do role nepřítele v sociálním konfliktu doby  legitimizovalo krutost vůči mu.  I  architektura  prostoru  arénzajišťovala  jak  fyzický,  tak  emoční  odstup  od zvířete, znemožňují pocítit naplno soucit.  (Kalof, 2007, 27 - 34) Stejné se dělo při veřejných produkcích experimentů na zvířatech. Brutalita, obecné přijímání silí byla součástí římského systému, kterými se zajišťoval politický a morální řád.

Chladný,  opresivní  režim  pohledu byl  součástí  i  vystavování  uvězněných, týraných zvířat. Tyto populární výlohy, spojené s demonstra moci, odrážely přesvědčení, že člověk je tu ten, který má právo se dívat na zvíře a ono tu má být pro jeho pohled přítomno. (Thompson, 2005, 14)

Středověk (500 1400) vzal aristotelovskou a židovsko křesťanskou myšlenkovo tradici    nepřekročitelné   propasti   mez člověke  zvířetem v hierarchickém  řádu  světa  za  svou.  Instrumentální  přístup  ke  zvířeti    jako  méně dokona bytosti určené ke službě a konzumaci se udržel v živé tradici po celou jeho éru. Antropocentrismus se odrazil v nových zzorněních, kde trpí zvířata převzala roli v sociálních představeních, zrcadlících hlavní obavu věku - mor. Na atmosféru permanentního strachu a úzkosti společnost reagovala potřebou zbavit se sch vin a ujistit se o jisto vlastní identity. Pro ritlní očistu si za obětního beránka vybrala právě zvířata.  Zvířata byla odsuzována hem veřejných soudů za to, že porušila přirozený hierarchický řád světa a mučena při ritlních obřadech, aby se tak udržel politický řád a  ukázala  obrana  vůči  sociálním  skupinám,    jež  v myšlení  společnosti  znamenaly hrozbu (heretici, zrádci, smilníci, ženy, ži). (Kalof, 2007, 30 - 49)

Viktimizace  zvířat  pokračovala  při ritlních  procesích.  Masky  zvířat,  spojení člověka s živým zvířetem (např. zda na oslu). (Kalof, 2007, 63) měly za cíl zesměšnit protivníka. Spojení odlišných identit člověka a zvířete (tzv. theriantropická vizlsymbolická forma, tj. forma vizlně spojují člověka a zvíře) (Baker, 2001, 108 115), valo pocit jinakosti, které vládnouaristotelské přesvědčení o přirozeném řádu esenciálně rozdílných identit a nepropustnosti jejich hranic, chápalo jako deviaci. Takovéto masky sloužily k zesměšnění, k monizaci sociálních skupin. Zvíře z nich vyczelo jako symbol čehosi, co znepokojuje, ohrožuje a znečištuje člověka, strjej do podřadho postavení, z j jakousi polovatou, polozvířecí, necelistvou bytost. Smích i odpor vůči nim odrážely nevraživost vůči překročení sociálních i biologických kategorií, podvědomou snahu udržet společenský řád a odpor proti tzv.vmezeřené identitě(Baker, 2001, 144) zvířete, identitě čehosi mezi člověkem a zvířetem, co udržuje člověka v napě a podcuje odpor6. Znení takového monstra bylo nutné a to, že zvíře samotné trpí, irelevantní. Zvíře, které bylo součástí společenského řádu, jež symbolicky narušilo, bylo třeba zničit.

Toto smíšení identit s sebou neslo i konotace tzv. polovatosti naproti celistvosti každé identity, jež se z řádnevyluje. Tato  klasifikace, kterou přijala  středověká kultura,  měla své kořeny ta ve Starém zákoně.  Kniha Leviticus popisuje, jak soudí antropoložka Mary Douglas, jak je celistvost spojena s představou  svátosti. Svátost je jen tam, kde se jedinci udržu ve tří, do které patří. Idea svátosti  dostává ví, fyzický výraz celistvosti těla jako dokonalédoby.  Naopak směšování identit tuto celistvost, jistotu identity a morální počestnost nositele ohrožuje. (Douglas, 1969, 51-53) Zvíře, které ohrožuje tyto klasifikace, je popsáno jako nečisté. Obrazová forma tohoto znečistujícího nese pvě tuto znepokojují vmezeřenou theriantropickou podobu.

V době renesance (1400 1600) vyostřily vztah ke zvířatům pokračují morové epidemie. Zaujeumírajícími těly, esteticky vedené ilustrace umírajících zvířat jako potravin v přepychových scéch z kuchyní, ukazovaly prohlubují se objektivizaci a komodifikaci zvířete. Obrazy ulovených zvířat byly symboly aristokratické moci, štvanice měly  podobu  zábavných  divadelních  představení  a  i  přes  občasné  soucitné  hlasy zůstaly populární formou zábavy symbolizující převahu člověka nad zvířetem. (Kalof, 2007, 72 93)

 

Úzkost v době krize a zhroucení tradního společenství v raném novověku 16. a 17. stole nahrávaly  radosti  z utrpení  zvířete  při  krvavých  podívaných  mučení  zvířat. Společnost si jimi testovala hranice únosnosti sociálního chování.

V době  oscenství  (1600–1800),  kdy  se  zvířata  stala  oblíbeným  předmětem etických debat a M. de Montaigne navrhoval, že zvíře je především individuální bytost

hodná  morálního  ohledu  (Animal  Studies  Group,  2006,  103   109),  přel  René Descartes s teorií, jež ovlivnila pohled na zvíře daleko do budoucnosti. Zvířata jsou dle

 

 

6

Vznik hybrid, monstrum vyvolávalo strach i fascinaci po celou historii západního myšlení. Genesis i úvahách o

 

podstatě lidství a jeho hranicích varuje před směšováním identit, jež produku jen „nepřirozené výtvory ďábla“.  Rozhodnutí Boha

seslat potopu na lidstvo bylo zapříčiněno kopulováním žen právě s takovými nadpřirozenými hybridy, obry. (Thompson, 2005, 18)


 

j neracionální stroje, jejichž mysl a tedy i schopnost trt jsou edmětem vážných pochyb. Takto nově poja fragmentovaná zvířata těla bez duše, automaty, objektivizovaná novou experimentální vědou, se stala vhodnými nástroji pro zkum a manipulaci aktivního racionálního člověka. (Aaltola, 2012, 74) To se lo i při čím dál oblíbeněích    veřejných    pitvách.    Descartovské    oddělení    člověka    od    zvířete v hierarchickém klasifikačním  schématpřírody završilo  historii  zvířete  jako  čeho absolutně odlišného od lidskosti. Projevy utrpení na obrazech i při představeních jen zraznily pro raciolní oko vědce a senzachtivé oko diváka jejich jinakost, neschopnost se ovládnout a zvyšovaly tak pocit vlastní nadřazenosti člověka.

V době modernity (18002000) se však také uskutečnila zásadní změna postoje člověka k přírodě, která zahrnovala i nový přístup ke zvířecímu utrpení. Příroda, zdroj předchoch úzkostí a obav, se na konci 18. století stala objektem nové citlivosti“ (Thomas, 1991) moderního člověka.  Oscenští filosofové,  především v Anglii,  znovu prosazovali znam emocí, soucitu vůči druhým bytostem a přizvali zvířatům i kognitivní schopnosti a emoce, tedy i schopnost trpět. (Thomas, 1991)

Darwin svou novou teor mezidruhové kontinuity, příbuzenství člověka a zvířete se společným předkem, zpochybnil striktní nepřekročitelné hranice, odlišující člověka od zvířete a přibžil člověka blíže ke zvířeti. Člověk byl najednou jedním z mnoha zvířat, ne bohem na Zemi. (Thompson, 2005, 20). Zmíněné vmezeřené identity, ze kterých šel strach po celou historii, se tak staly realitou a člověk se s tím měl vyrovnat.

Noneutilitární  vztah  ke  zřatům  nechal  vzniknout  obrazům antropomorfizovaným trpících zvířat. V nich se poprvé zvíře symbolicky přiblížilo identitě člověka a  získalo pozitivní symbolický znam. Zájem o zvířata se stal součástí noch sociálních  hnu (lnických,  feministických)  marginalizovaných  skupin.  Ty  užívaly obrazy týraných zvířat pro zobrazení vlastního utrpení. (Kalof, 2007, 128 145). Zvíře tak získalo tzv. theriomorfní charakter. (Baker, 2001, 108 111), bylo symbolickým zzorněním člověka ve formě zvířete, zzorněním marginalizované skupiny, jež se se zvířetem ztotožnila. Samotné zvíře však zůstalo jen vizlním zástupcem člověka, ono samo jako konkrétní žijící a trpí individuum, zůstávalo nepovšimnuto.

Noodmítapřístup ke krutosti vůči zvířatům měl jeden zásadní dopad. Nevedl ke  konci  krutých  praktik  na  zvířatech,  ale  k jejich  odstranění  z dosahu  pohledu veřejnosti. V 17. stolevšudypřítomná týraná zvířata na ulicích, dobyích trzích a jatkách, se během příštích stole uklidila mimo pohled veřejnosti do izolovaných prostor jatek, průmysloch zón a vědeckých laboratoří. (Animal Studies Group, 2006, 3) Nový,

sentimentalizovaný (Franklin, 1999, 34) přístup ke zvířatům tak ovlivnil vizlní přístup k trpícím zvířatům a změnil režim vizlního ztvárnění a prezentaci utrpení ve veřejném prostoru. Veřejný prostor se stal reprezenta moderní sensibility a neviditelnosti silí.

Prvním předznamenáním tohoto trendu byly v 18. stoleobrazy pečlivě nazdobených tělesných partií mrtch zvířat, zbavených krve a kazu smrti. (Kalof,

2007, 137). Od přelomu 19. a 20. stoledokládarozličná zobrazení to, jak se měnily hranice právě toho, co se ještě v souvislosti s krutostí akceptuje ve veřejm prostoru a co již moderní citlivá veřejnost odmí vit. 7

Tak, jak se měnila pod náporem sociální kontroly viditelnost utrpení, tak se měnila i  síla  zobrazení  a  dopad  na  morálku.  Od  dob,  kdy  se  krutost  ztratila  z dohledu veřejnosti, skalo zobrazování krutosti eticky výbušný náboj. Až od doby se teze o tom, že zobrazování utrpení reflektuje meze jeho přijímání, začala problematizovat. Dřívější jednoduchá paralela mezi tím, co je vit a tím, co je společensky akceptované, bylo narušeno. Utrpení, které bylo dříve ukázáno, přijímáno, ale překrýváno vizlní hrou s rozličnými sociálními znamy (trpící zvířata v rolích divoké přírody, sociálního outsidera aj.), interpretováno v jim myšlenkovém poli než bylo to etické, se stává netolerovatelným. Moderní společnost akcepuje utrpení, ale není ochotná se na něj dívat. Tento přístup tr dodnes.

Všeobecná touha využívat zvířata pro vlastní potřeby se dnes mísí s odporem k pohledu na silí. Společnost přijímá š společný vod se zvířaty i jejich schopnost

trt, avšak současně jsme přesvědčeni o své nadřazenosti. Toto oboja přesvědčení, citlivost i krutost vůči zvířatům, vědomí si etic problematičnosti se odráží v podobách

mnoha současných zobrazení.

 

 

 

 

7

Tématem jednoho z prvních filmů A bulfight in Seville  z r. 1896 je brutální ritlní zabíjení zvířat. silná smrt zvířete je i

 

v ktkém filmu Electrocuting an Elephant Thomase Edisona z r. 1903, ve kterém je slon Tops z lunaparku v Cone island zabit novým vodícím systémem Edisona. Později již byly rozličmi kodexy tyto scény zakázány, avšak balancování mezi citlivostí a touhou po zábavě ovládá scény ve filmech dodnes. (Fitzgerald, Kalof, 2007,292   302)


 

4. Formy současného vystavoní a zobrazování utrpení zvířat

 

 

  

4.1 Politika zvířecího zobrazování záznamy utrpení jako součást přesvědčovacích taktik politiky ochrany zvířat

 

 

 

V moderní době podléhá zobrazování utrpení sociální a etické kontrole.  Vizlní řád se dnes spojil s řádem morálním. Jejich síla se stává faktorem, který kontroluje zaczení se zvířaty ve všech odvětvích, kde jsou zvířata k zahlédnu na veřejnosti.8  Takzvanývhodnýpohled na zvíře (Fitzgerald, Kalof, 2007, 292), se stal zásadním faktorem formujícím podobu zřete a dodnes vyjednává pravidla pro to, co má a co už nemá být ve veřejm prostředí viděno a formuje vztah moderního člověka ke zvířeti. I díky mu pokračuje oboja přístup k utrpení pro moderní citlivou společnost je krutost vůči zvířatům  morálně  problematická,  na  druhou  stranu  ji  však  přijímá,  neboť  se  s ní vizlně nekonfrontuje.

Moderní citlivost dala dříve eticky neutrálním snímkům utrpení morální konotace. Vizlní obraz nese morální znam pro všechny členy komunikačního procesu, viděné utrpení je vodem ke znepokojení, emočnímu zmatku a stimulem k etické reflexi. (Wilkinson, 2005). Dnes jsou tyto obrazy arénou emočně nabitého boje za povahu zzornění  a  konfrontu každého s  otázkou,  ja je  ještě  přijatelné  chování  vůči zvířatům.

 

 

8  (Např. již  britský kon z roku 1876 pokládající klad pravidlům vivisekce na lékařských fakultách ve Velké Británii zakázal jak

veřejné lekce zahrnující vivisekce, tak i zobrazení vivisekcí v učebnich. (Fitzgerald, Kalof, 2007,292 – 302)


 

V poměru  k obrovské  šíři  rozličných  zobrazení,  na  kterých  se  zvířata  dnes objevují, se obrazy trpících zvířat ve veřejm prostoru téměř nevyskytují. Přesto, že člověk denně usmrcuje nesmírné množství zvířat,  zobrazení jejich zabíjení přetrvává téměř hradně mimo prostor dominantní veřejné a mediální vizlní sféry.

 

 

Jednou z forem, ve které se utrpení objevuje, jsou filmové a fotografické záznamy, pořízené a zveřejněné aktivisty hnutí, usilují o změnu životních podmínek zvláště hospodářských  a  laboratorních  zvířat.  Od  růstu  zájmu  o  životní podmínky zvířat v sedmdesátých  letech  20.  stole je  kamera,  nahrávají utrpení  (na  farmách,  ve velkochovech  laboratořích kožešinových   farmách př lovu v cirkuse zoo, chovatelských stanicích) nejoblíbenější pomůckou aktivistů. Zveřejňování toho, co je

neviditel, užíva jako klíčoprostředek přesvědčování ve své ochranářské politice. Jejich podoba se zaměřuje na to, aby nesla silný etický náboj s jednoduchou vizlstrukturu založenou na idejích dobra a zla.“ (Jasper, Paulsen, 1995, 505) Snaží se být jednoduchým apelem na to, aby člověk zvíře začlenil do svého morálního světa a převzal za jejich utrpení zodpovědnost.

 

 

 

4.1.1 Zábrany empatické intersubjektivity

 

 

Na jedné straně jsou aktivistické záznamy efektivní svou snahou zviditelnit tabuizované utrpení, na druhé straně však existu faktory, které brání ochotě divá se jimi nechat ovlivnit, ocho se vůči zvířatům intersubjektivně otevřít.

 

 

Základním  problémem,  se kterým  se  obraz  utrpení  utkává,  je  váha  zvíře bolesti v západní společnosti. Západní společnost nepřizvá  bolesti  zřete  stejnou  váhu, jakou má bolest člověka. Lidská bolest je řádově odlišná od bolesti zvířat, ta zvíře je nesrovnatelná s lidskou bolestí. Ve své práci The Body in Pain tvrdí Elaine Scarry, že civilizace je postavena na přehlížení zvířat a jejich bolesti. Odmí se zabývat. “Možnost zaměnit lidskou oť za zvířecí je charasteristická jen pro úsvit civilizace. Člověk plně civilizovaný chápe své tělo v tomto ohledu jako určitý privilegovaný prostor, který je naproti zvířemu tělu nedotknutelný. (Scarry, 1987, 32, 216) .


 

Druhým znesnadňujícím faktorem při pohledu na utrpení zvířete je skutečnost, že západní  člověk  vnímá  trpícího  jako  inferiorní  objekt.  (The  Animal  Studies  Group, 2006,102)

 

Oť silí je v očích moderního člověka podřadná bytost. Člověk, stací se tradv birní opozici vůči zvířeti do pozice duše a kultury vůči tělu a přírodě, může cítit vlastní nadřazenost při pohledu na tělo, k tomu ještě trpící. Čím více je na zvířeti na obraze rozpoznatelná ztráta  sebekontroly navlastním  tělem, tím  ce  ztrácí zvíře v očích  moderního člověka svou přirozenou důstojnost“ a tím větší odstup vůči němu může člověk cítit.

Problémem je i samotná ambivalentní povaha utrpení. Na jedné straně je schopností schopností vnímat, ijímat negativní stimuly ze svého oko a reagovat na. Uznání, že  je  zvíře  schopno  trt,  mu  v  historii  pomohlo  zvířecí  politiky?  k jeho  ochraně. (Malamud, 2011,140 161) Na druhé straně je ten, kdo trpí, o